Afgelopen april heeft de gemeente aangegeven het plan voor de Oranje Nassaulaan te heroverwegen, dit naar aanleiding van de binnengekomen reacties. Medio oktober zou er een informatiebrief verstuurd worden. De verkeerscommissie heeft ervoor gepleit de ONL in breder kader te bekijken. Op dat terrein is het een en ander gebeurd.

Oranje Nassaulaan
De gemeente heeft ons ambtelijk geïnformeerd dat medio oktober een informatiebrief verstuurd wordt over de planvorming voor de Oranje Nassaulaan. Wat daarin komt te staan, weten wij niet. De hoofdpunten van onze visie op dat project, zoals ook eerder gedeeld met de gemeente direct na de inloop in februari 2024 zijn:

  • Ventwegen aanpassen tot fietsstraten vinden we een goed idee, vervangen door fietspaden niet. De meeste bewoners van de Oranje Nassaulaan willen de huidige ventweg behouden.
  • Handhaven van middengeleiders (vluchtheuvels). Vooral op de rotonde ONL / Arnhemse Bovenweg en het kruispunt ONL / Hoog Kanje heeft het verwijderen naar onze mening een zeer negatief effect op (het gevoel van) veiligheid en op het loopcomfort, zeker voor kinderen en ouderen.
  • Onze wijk Hoge Dennen/Kerckebosch is verkeerskundig gezien één samenhangend systeem. Dus kan er bij maatregelen op een laan een ‘waterbedeffect’ op andere lanen optreden. Een plan voor de Oranje Nassaulaan is niet compleet als die effecten niet worden meegenomen.

Indien nodig zullen wij opnieuw in gesprek gaan met de gemeente. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn zullen we jullie via onze website informeren.

Wegencategoriseringsplan

Inmiddels is er ook een nieuw (concept) Wegencategoriseringsplan voor Zeist verschenen. Dit volgt op erkenning dat er naast typische woonstraten en typische verkeerswegen/-lanen/-straten ook een mengvorm bestaat, de “GOW30”. Het plan is voor heel Zeist, de nieuwe categorisering kan ook gevolgen hebben voor onze wijken. Het raakt in ieder geval direct de Arnhemse Bovenweg, de Kerckeboschlaan en de Oranje Nassaulaan, en daarmee indirect veel andere plekken in onze wijken.

Het concept is door B&W vastgesteld inclusief een reactienota op inbreng in de voorfase, ook van de verkeerscommissie. Zie voor het totale beeld onze inbreng, de Reactienota en het Plan. Het plan ligt nu ook formeel voor iedereen ter inzage. Reageren kan tot en met woensdag 23 oktober.

Wij gaan als Verkeerscommissie zeker een Zienswijze indienen, want wij missen een heldere definitie van wat nu een ‘grijze weg’ is (een weg die eventueel GOW30 moet worden). Ook is het niet duidelijk welke gevolgen dit beleidsplan heeft voor de toegezegde samenspraak met bewoners over de plannen Oranje Nassaulaan (ONL) en Kerckeboschlaan (KBL). Ook missen wij de koppeling met het concept

Beheerplan (zie hieronder), waarin niet duidelijk is of de beide wijken volledig (dus inclusief ONL en KBL) pas in 2029 aan de beurt zijn voor onderhoud, of dat er een lange periode gaat ontstaan waarin wel de ONL is aangepast terwijl dat op de potentiële sluiproutes niet het geval is.

Beheerplannen BOR

Ook is het raadsvoorstel Beheerplannen BOR (Beheer Openbare Ruimte) verschenen. Dit gaat over het beheer en onderhoud van wegen, groen en speelruimte in Zeist. Zie als u wilt de beheerplannen en vergaderstukken op de website www.zeist.raadsinformatie.nl.

Daarover besluit de gemeenteraad op 12 november 2024. Het onderdeel wegen bevat een planning en daarin staat: “Vervanging Voetpaden en/of Rijbanen Hoge Dennen” met een bedrag van ruim € 3 miljoen in het jaar 2029. Dat lijkt te slaan op een tekst die zijdelings in de Reactienota Wegencategorisering staat:

“Het uitvoeren van flankerende maatregelen op wegen die grenzen aan de Oranje Nassaulaan wordt meegenomen in het project. Het Mobiliteitsplan is het plan waarin staat hoe de positie voor de fietser en voetganger in de hele gemeente verbetert gaat worden. Het einddoel is dat alle wegen zijn ingericht conform de principes van Duurzaam Veilig. Alle wegen binnen Hoge Dennen en Kerckebosch vallen binnen dezelfde categorie en worden op termijn allemaal op dezelfde wijze ingericht: klinkerverharding, een breedte van 4,80 of 5,80m, om de circa 100 meter drempels en bij elke kruising een plateau. Maatregelen zoals het instellen van een knip of eenrichtingsverkeer hebben effect op de verkeerscirculatie in een buurt en worden niet uitgevoerd zonder overleg met de bewoners.”

We hebben vragen bij de timing, de afstemming met het project ONL en de concrete uitwerking en hebben aangedrongen op overleg met de projectleider ONL. Wij willen onze bewoners van Hoge Dennen en Kerckebosch graag zo tijdig mogelijk kunnen informeren over de stand van zaken.